Kinderboerderij

Diervriendelijke Kinderboerderij

Onze kinderboerderij is een diervriendelijke kinderboerderij.

In het kort houdt dit in dat onze dieren in principe (tenzij er onoverkomelijke problemen zijn) bij ons oud mogen worden en dat we nooit fokken met dieren. We houden het welzijn van ieder dier voor ogen als onze grootste missie.

Sociaal Restaurant en Pannenkoeken

Op woensdag tussen 2 uur en ongeveer half 4 kan men pannenkoeken komen eten op de Oosterhoeve.

U kunt een pannenkoek kopen voor € 1,00 per stuk. Het wordt u als u wilt geserveerd, maar mensen nemen soms ook een stapeltje mee voor thuis. Van tevoren reserveren is niet noodzakelijk, behalve als u met een groter gezelschap wilt komen (groter dan bijvoorbeeld een gezin).

Er zijn bonnen verkrijgbaar waarmee u een pannenkoekmaaltijd op de Oosterhoeve cadeau kunt geven aan uw vrienden. Een goedkoop, gezellig en erg origineel cadeau!

Het sociaal restaurant wat wekelijks op donderdagavond was geopend is op dit moment tijdelijk wegens de Corona regels gesloten. Zodra de regels het weer toestaan zullen wij het restaurant weer openen.

Kinderboerderij

Recreatief

De kinderboerderij is vrij toegankelijk en biedt daarnaast (buiten Corona-tijden) regelmatig extra activiteiten aan zoals schaapscheren, paaseieren zoeken op 2e paasdag, de slaapkamer van de Sint in de laatste week van november, maandelijks filmavonden, aanschuif-maaltijden enzovoort.

Een groot deel van het terrein is rolstoelvriendelijk en er is een rolstoeltoilet aanwezig. Op het terras van het Koffiehuis (en na de corona-periode ook weer in het Koffiehuis zelf) zijn bezoekers welkom voor een kopje thee of koffie, sap, frisdrank en koek of chips. We verkopen tosti’s en op woensdagmiddag zijn er versgebakken pannenkoeken. Al onze producten zijn geschikt voor mensen die geen eieren of melk mogen of willen gebruiken.

De ruimte kan gebruikt worden voor cursussen, lezingen, repetities, vergaderingen of u kunt er uw feest (of kinderfeestje) vieren. Dit kan voor € 25,- per uur. In verband met de door de overheid opgelegde 1,5, meter- maatregel is het momenteel maar zeer beperkt mogelijk om bijeenkomsten te organiseren.

Achter op het terrein, grenzend aan het Picknickplein, is de oorspronkelijke stal omgebouwd tot Theehuis. Voor € 15,- per uur wordt deze locatie ’s zomers verhuurd.

Vanwege onze visie op dierenwelzijn is het helaas niet toegestaan om op de Oosterhoeve te (vlees-)barbecueën. Verder is er veel bespreekbaar. Vraagt u gerust naar de mogelijkheden.

Educatief

Er is een goede samenwerking met de kindercentra en basisscholen in de wijk. Zo worden er wekelijks, al vanaf 1999, lesjes natuurbeleving gegeven en loopt er vanaf 2013 het project “Buitenschools leren” voor kinderen in kleine groepjes.

De Oosterhoeve is een erkend leer-werkbedrijf, geregistreerd bij de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). Jongeren die een opleiding volgen op gebied van dierverzorging, groenvoorziening of catering/dienstverlening kunnen hier stage lopen op alle niveau’s ( praktijkscholen, MBO, HBO zoals Stoas en HAS).

Tevens heeft de Zorgboerderij de erkenning als leer-werkbedrijf in de sector Maatschappelijke zorg en Dienstverlening. Stagiaires komen bijvoorbeeld van de opleidingen Helpende Zorg en Welzijn, Medewerker Maatschappelijke Zorg, Specifieke Doelgroepen, Sociaal Pedagogisch Werk, Sociaal Pedagogisch Hulpverlener of Cultureel Werker.

Maatschappelijk

In de maatschappelijke functie die de Oosterhoeve vervult zijn de kinderboerderij en de zorgboerderij nauw verweven met elkaar.

Als kinderboerderij bieden wij een prettige daginvulling voor mensen uit de buurt, klassen uit het regulier en speciaal onderwijs en aan iedereen die zich even wil terugtrekken uit de drukte van alledag. Wij bieden een ontspannen werksfeer binnen ons team van vrijwilligers en een ontmoetingsplek voor mensen met verschillende achtergronden en interesses.

Tevens zijn er diverse sociale activiteiten zoals markten, samenkomdagen, filmavonden, pannenkoekenmiddag en een sociaal restaurant.

Linken

Bedrijven | SBB – https://www.s-bb.nl/bedrijven

De Oosterhoeve biedt plaats aan deze vernieuwende manier van onderwijs – https://www.blissvibration.com/

Onze dieren

Op de Oosterhoeve wonen anno 2021 een paard, een koe en een stiertje, geiten, schapen, alpaca’s , herten, varkens, konijnen en cavia’s en ook pauwen, fazanten, kippen, duiven, ganzen, eenden, kalkoenen, parelhoenders, diverse kleine vogeltjes, schildpadjes en een kat. Je kunt op sommige plaatsen tussen dieren lopen, ze aaien en zien.

Oosterhoeve

vrijwilligerswerk en dagbesteding voor jong en oud in geborgen sfeer